Információk fékalkatrész vásárláshoz


  • Fékbetétekről néhány szóban:

    Fontos figyelembe venni vásárláskor, hogy egy garnitúra fékbetét (az autóktól eltérően) egy féktárcsához való fékbetét mennnyiséget tartalmaz! Az elöl dupla tárcsával szerelt motorkerékpároknál két garnitúra fékbetétet szükséges rendelni!

    • Általánosságban a fékbetét összetételéről:

      Többféle keverék létezik. Alapkivitel az organikus (szerves anyagokból készült) betét ezek hőtűrése kisebb mint a szinter betéteké. Amennyiben a gyártó alapkivitelű betétet határoz meg a motorkerékpárunkhoz, úgy tartsuk be azt, mert a féktárcsa anyagminősége is ahoz van igazítva. Amennyiben gyárilag szinter betéttel szerelt a motorkerékpárunk úgy javasolt a szinter betét vásárlása. Hiába olcsóbb az alapkivitelű betét, az hamarabb fog elhasználódni ilyen esetben, így semmiféleképpen nem nyerünk a dolgon, valamint veszélyt is hordozhat magában. Túlmelegedés esetén a betét felülete megég és a következő fékezéskor nem fog megfelelően lassítani.
      Kínálatunkban szerepelnek a fenti két keveréken kívül, speciális összetételű fékbetétek is, néhány példa: off-road, off-road racing, racing, street-racing. Ezen betétek összetétele a speciális igénybevételhez van igazítva, ezért utcai használatra nem javasoljuk őket!

    • A fékbetétek cseréje:

      A fék egy biztonsági berendezés! Fékbetét cserét kizárólag megfelelő ismeretek és/vagy szakképesítés megléte esetén végezzünk házilag! Ha nincs megfelelő ismeretünk akkor forduljunk szakemberhez! Amennyiben házilag végezzük a fékbetétek cseréjét figyeljünk a sorrendre! Elsősorban féktisztító spray-vel alaposan tisztítsuk meg a féknyerget a lerakódott szennyeződésektől. Szereljük le a féknyerget. Nyomjuk vissza a munkahenger(eke)t, hogy az új betét beférjen a helyére, ha szükséges akkor pl. orvosi fecskendő segítségével szívjuk le a felesleges mennyiségű fékfolyadékot (a dugattyú visszanyomásból eredően) a fékfolyadék tartályból. Utána szereljük ki a fékbetétet. Ellenőrizzük, hogy megfelelő-e a vásárolt fékbetét. (A csomagolás lehetővé teszi felbontás nélkül! Kicsomagolt fékbetétet csak csökkentett áron tudunk visszavásárolni!) Majd szereljük be a fékbetétet. Szereljük vissza a féknyerget, használjunk csavarrögzítő folyadékot! Húzzuk meg többször a fékkart addíg, amíg a fék fel nem keményedik és érezhető lesz a nyomáspontja! Ha ez nem következik be akkor légtelenítsük le a fékrendszert. Ezt követően tegyünk meg egy próbautat fokozott figyelemmel! Tartsuk szem előtt, hogy a fékhatás a betét bekopásáig (50-100 km) nem lesz 100%-os!

  • Féktárcsák:

    Felszerelés előtt győződjünk meg, hogy a motorkerékpárunkhoz való féktárcsát vásároltunk-e! A fétárcsa csavarokat felszereléskor mindeképpen menetrögzítő folyadékkal kenjük be, ha lehetséges használjunk új csavarokat! A meghúzást megfelelő nyomatékkal és átlósan kell elvégezni (mint pl. az autók kerekcsavarjait). A motorkerékpár féktárcsájának szabályozása, egyengetése, nem lehetséges, mivel a személyautóktól eltérően ezek nem öntöttvas tárcsák hanem általában krómacél ötvözetek.
    Cseréljük le a féktárcsát ha a minimális vastagságot elérte! A minimális vastagságnál vékonyabb féktárcsát használni balesetveszélyes! Bontott féktárcsákat vásárolni kockázatos, mivel műszerek hiányában szemrevételezéssel a tárcsa kismértékű deformáltságát nem tudjuk ellenőrízni. Néhány tizedmiliméteres "ütés" esetén a tárcsa használhatatlan, balesetveszélyes és a műszaki vizsgán se engedik át vele a motor. Úszóágyas féktárcsáknál rendszeresen ellenőrízzük vagy ellenőríztessük a kotyogást, kiverődést.

  • A fémhálós fékcsövekről:
    • TRW-Lucas (német)

      A gyári helyére pontosan illeszkedő Lucas fékcsövek mindenféle felhasználási területre alkalmasak (utcai, off-road, pálya) kompromisszum nélküli magas minőségűek. A gyártás során nyomáspróbán esnek át, TÜV megfelelősségi papírral és egyedi műbizonylattal rendelkeznek, tehát a szakhatóságok is elfogadják. Felszereléskor a fékcső végén levő fitting max. 90 fokban (és maximum egyszer!) elfordítható, hogy a fékcső axiálisan ne csavarodjon és ezáltal ne feszüljön. Legyünk körültekintőek felszereléskor! Amennyiben bizonytalan a szereléssel kapcsolatban keressen fel szakszervízt!

    • Allegri Case (olasz)

      Ez a fémhálós fékcső rendszer alkotóegységenként vásárolható meg (szereld magad rendszer). A fékcsövek és azok alkatrészei (fittingek, alátétek stb) rendelkeznek olasz minőségi bizonyítvánnyal, de azok forgalomban történő alkalmazását mindenki saját belátása szerint tegye! Az összeszerelést mindenképpen szakemberrel végeztessük el! Vásárlásnál érdemes a szükséges mennyiségen felül egy tartalék roppantógyűrűt, illetve egy-két darab tömítést plusszban megvásárolni arra az esetre, ha esetleg elsőre nem sikerülne az összeszerelés.

  • Fékfolyadékok:

    Fékfolyadék vásárlásakor figyeljünk a fékfolyadék szabvány szerinti fajtájára (DOT jelzés). A motorkerékpárunkhoz szükséges fékfolyadék DOT jelzését a fékfolyadék tartály fedelén vagy a kezelési könyvben találjuk meg. A magasabb DOT jelzésű fékfolyadék forrásponja, hőtűrése magasabb. Amennyiben DOT4 a feltüntetett szabványszám úgy ne használjunk például Motul Factory RBF 600-as (verseny) fékfolyadékot, mivel a fékrendszer belső gumi alkatrészei nem biztos, hogy ellenállnak annak.
    Fékfolyadék időszakos cseréjét a motorkerékpár kezelési könyvében találjuk meg. Általában két évenként javasolt a fék- és hidraulikus kuplung folyadékok teljes cseréje. A fékfolyadék a fékek használata közben elöregszik (adalékai oxidálódnak, párát vehet fel környezetéből, stb), ezért feltétlenül szükséges az időnkénti cseréje! Extrém esetben használat közben egyik pillanatról a másikra fékhatásunk teljesen meg is szünhet!

Bármilyen észrevétel esetén, vagy ha valamit hozzáírnál, esetleg valamit hibásan írtunk, jelezd felénk levélben!
Nagyvas on-line motorosbolt